20 Jun 2011

Persaingan kerja dengan warga asing

Percaya tak kalau aku kata rakyat Malaysia sekarang terpaksa bersaing dengan warga asing untuk dapat kerja?Mungkin ada sesetengah orang rase ini bukan satu benda yang pelik,dan aku sendiri setuju, isu ni sepatutnya di ketengahkan lama dulu lagi, bukan sekarang..Buktinya, Utusan Malaysia hari ni keluarkan berita tentang bancian kat Pahang, dimana nisbah lelaki warganegara Malaysia dengan warganegara asing adalah 13:1 (klik kat sini)..Tapi kita kena ingat, bancian dan nisbah dibuat keatas warganegara asing yang mempunyai status imigresen yang sah..Belum dicampur dengan yang haram lagi..Aku suspek, leh cecah 13:5 (setiap 13 warganegara ada 5 orang warga asing)..

Bayangkan, kadar pengangguran kat negara kita sendiri agak tinggi, tapi kita masih bawak masuk buruh asing lagi, yang kebanyakan daripada mereka disumbangkan oleh Indonesia, Bangladesh, Myanmar, Vietnam dan macam-macam lagi..Kita sebagai warganegara, terpaksa pulak bersaing dengan orang asing untuk dapatkan pekerjaan..Tak aneh ke tu??

Memang sesetengah syarikat akan bagi alasan yang pekerja asing ni murah, dan tak banyak demand.Tapi kesan dia kat negara kita, aku tak rasa semua tu berbaloi..Berbaloi kat syarikat tu untuk masa pendek, tapi merugikan negara dalam jangka masa panjang..Bayangkan semua mat rempit tu bagi peluang kerja kat binaan, aku rasa semua pendatang asing boleh bungkus baju balik negara sendiri..

Tengok trend pembantu rumah je lah..Baru indonesia bekukan penghantaran pembantu rumah, abeh orang Malaysia gelabah..Kenapa tak pernah nak fikirkan, bagi peluang tu kat rakyat tempatan?Masalah dia sekarang, kita dah diasuh dengan melabel kerja pembantu rumah tu adalah kerja orang indonesia, Myanmar..

Aku mengharapkan satu hari nanti, kerajaan kita sedar betapa rugi dan rosaknya ekonomi Malaysia ni kalau pekerja asing ni masih mendominasi pasaran kerja kat Malaysia..Itu belum cerita peningkatan jenayah samun, rogol,bawak lari anak dara dan bini orang, bunuh yang melibatkan pendatang asing ni lagi..Lagi banyak aku nak cerita lagi..Kalau betullah kerajaan kita berfikir jauh dan mementingkan rakyat dengan slogan "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan", benda ni tak jadi macam ni..Baik tukar jadi "Kroni didahulukan, pencapaian tengok keadaan"...


Semoga apa yang aku tulis ni, akan merubah kalau tak dapat banyak, sikit mentaliti orang tentang benda ni, dan sebarkan idea ni, supaya didengar oleh pihak bertanggungjawab...

p/s : Cuba korang carik satu tempat kat Malaysia ni takde orang asing..Aku tak rasa korang akan dapat carik..

p/s/s : Sori sebab skema sikit..Aku pantang sikit kalau isu-isu melibatkan rakyat ni, sebab nanti efek dia kat anak-anak aku, dan anak-anak korang sume gak nanti...

No comments: