22 Aug 2011

Kuchofuku si baju Air-conditioner

Jangan salah anggap, sebab Kuchofuku bukan merupakan gelaran seorang pornstar dari Jepun, sebab aku takkan review pasal mana-mana pornstar hatta Maria Ozawa seperti yang dilakukan Kosmo! dan jugak Blog Serius..Tetapi Kuchofuku merupakan baju yang sangat istimewa daripada Jepun kerana bertindak seperti penghawa dingin atau orang Negeri Sembilan panggil air-conditioner..

Seperti yang kita maklum, selepas gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun pada 11 March 2011 (birthday Encik Adie,harap maklum) yang lalu, reaktor nuklear di Fukushima yang merupakan power plant untuk Jepun rosak teruk. Kerosakan reaktor nuklear yang menyalurkan tenaga elektrik untuk Jepun ini telah menyebabkan Jepun mengalami krisis tenaga..Jadi kerajaan telah mengarahkan pejabat-pejabat untuk meminimumkan penggunaan tenaga, salah satu arahan adalah tidak menggunakan penghawa dingin di pejabat..Kira kena catu la elektrik diorang ni..



Atas sifat orang-orang Jepun yang sangat produktif, mereka dengan pantasnya mengeluarkan satu produk yang boleh menggantikan tugas penghawa dingin ni, iaitu baju penghawa dingin, Kuchofuku..Pada Kuchofuku ini, terdapat 2 kipas ventilasi yang mengalirkan udara sejuk didalam baju yang membuatkan si pemakai berasa sejuk..Kebanyakannya dikeluarkan dalam bentuk jaket, tapi ade gak kemeja yang biasa..Walaupun bila kita gunakan Kuchofuku ni, akan nampak pelik sebab dia akan mengelembung macam baju angkasawan, tapi aku rasa kelebihan dia akan menutup rupa yang aneh tu..Dulu pun orang rasa pakai handphone pelik ye tak..

Kuchofuku ni sangat menjadi fenomena di Jepun disebabkan krisis tenaga..Dan aku tengok pelbagai variasi Kuchofuku dijual pada harga yang berlainan, daripada $100 hingga $500..Mungkin makin lama makin murah kot..

Ape-ape pun, two thumbs up kepada Jepun..Bila kita nak jadi macam ni pulak??

No comments: