25 Feb 2013

Lilin di bilik air

Bila duduk sorang-sorang kat rumah ni, and baru lepas jumpa member lama masa kat Medan dulu, teringat pulak kisah masa still belajar kat Medan. Kalau korang masih ingat kempen aku tentang Earth Hour (klik sini), ada aku selitkan macam mana keadaan di Medan yang sangat suka mati lampu (black out). Yuppa, mereka akan matikan letrik secara berkala setiap hari, antara 4 -6 jam sehari. 2 tahun sudah lepas aku tinggalkan Medan, keadaan dia still macam tu lagi, tapi aku tak tau lah sekarang ni macam mana. Tapi daripada cerita kawan-kawan aku, keadaan dia still sama. Ini disebabkan oleh mereka tidak mampu menghasilkan tenaga yang cukup untuk menampung keperluan elektrik mereka. Dan kebanyakan bangunan besar akan ada "generator" sendiri, tak lupa jugak setiap rumah akan ada generator mini untuk digunakan masa mati lampu (bagi yang mampu je lah). Jadi, terima kasih kerajaan Malaysia yang prihatin dan baik hati (heh).

Dan cerita aku ni ada kena-mengena dengan apa yang aku nak cerita ni. Dulu masa aku kat Medan, aku ada satu habit, iaitu kalau aku duduk rumah sorang-sorang waktu malam, aku akan bawak lilin, lighter,ataupun torchlight walaupun tengah ada lampu. Sebab pernah jadi kat aku, tengah sorang-sorang kat rumah, dalam bilik air, tiba-tiba blackout. Masa tu gelabah capai sana-sini. Terkejut punya pasal. (Bukan sebab penakut eh,hehehe...)


Disebabkan peristiwa tu, aku jadi fobia dan akan buat langkah berjaga-jaga setiap kali nak masuk tandas kalau duduk sorang-sorang kat rumah. Peristiwa tu punyalah terkesan kat hati aku, sampai masa awal-awal balik Malaysia dulu pun, aku jadi macam tu. Dah habit kan..Walaupun blackout kat Malaysia sangatlah jarang, maybe sekali dalam 3 tahun, tapi still kena amik langkah berjaga-jaga. Macam tu lah aku fikir masa tu,huhu..Tapi sekarang, Alhamdulillah..Dah ade keberanian untuk tinggalkan lilin atau torchlight kat luar bilik air masa aku duduk sorang-sorang..Tapi aku rasa, kalau korang nak buat macam apa yang aku buat dulu tu, takdak masalah..Just in case kan..Alang-alang tu, letaklah lilin yang wangi-wangi tu..At least bila kita buat sesuatu yang boleh menghasilkan baru yang kurang menyenangkan, bau lilin tu leh atasi masalah tersebut..Hehehe...

p/s : Thanks to Dzul, Khir ngan Latep sebab sudi lepak dengan aku semalam.

No comments: