16 Dec 2008

Hero Iraq patah tangan


BAGHDAD - Seorang wartawan televisyen Iraq, Muantadar al- Zaidi yang melemparkan kasut ke arah Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush, mengalami patah tangan dan tulang rusuk selepas dipukul oleh sekumpulan ejen keselamatan Iraq.

Abang kepada wartawan itu, Durgham Zaidi berkata, dia tidak pasti sama ada adiknya, mengalami kecederaan tersebut ketika dikerumuni sebelum ditahan oleh pengawal keselamatan atau ketika berada dalam tahanan.

Muntadar, 29, ditahan selepas dia melempar dua kasut ke arah Bush dalam satu sidang media di Baghdad pada Ahad lalu.

Dalam budaya Arab, tindakan melempar kasut dianggap untuk menghina seseorang.

Bagaimanapun, Bush yang mengadakan lawatan mengejut di Iraq sempat menundukkan kepala dan menyebabkan kasut itu mengenai dinding di belakangnya.

Durgham memberitahu bahawa Muntadar kini ditahan oleh tentera Iraq di Zon Hijau, Baghdad di mana kedutaan AS dan beberapa pejabat kerajaan ditempatkan.

"Muntadar mengalami patah tangan dan beberapa tulang rusuk. Mata dan tangan adik saya juga luka," katanya.

"Adik saya kini ditahan oleh askar Iraq di bawah arahan penasihat keselamatan Iraq, Muaffaq al-Rubaie," ujarnya.

Seorang peguam di Iraq berkata, Muntadar mungkin dihukum penjara minimum dua tahun sekiranya didapati bersalah menghina seorang ketua negara.

Sementara itu, beratus-ratus penunjuk perasaan berhimpun di jalan-jalan raya untuk hari kedua semalam bagi mendesak pembebasan Muntadar yang kini dianggap sebagai hero oleh penduduk Iraq. - AFP


Allahuakbar!!!

p/s: diambil dari Kosmo! Online.sume orang pndang kjadian ni dari berbagai perspektif..tpi bagi aku,Bush layak trime.nak2 klau kene tepat kat kpale die..baru die tau betapa benci nye masyrkt dunia kat die..

2 comments:

aliaa said...

ksian wrtwan 2..
bru sikit bush kene 2..
pttnye bush kne sula ngn kasut 2..

Encik Adie said...

tu la psal..da la 2nd kasut tu skit gile nk kene kpale die..kalau kene mesti masyuk gile..