26 Sep 2010

Shark VS Human

Hai,saye Encik Jerung =)

Bila cakap pasal jerung je, semua orang akan cakap, jerung ni ikan yang ganas,suka makan orang dan tak berperikemanusiaan (sebab dia binatang,bukan manusia)..Nak-nak kalau tengok gambar jerung a.k.a shark macam kat atas ni.Yang penting,mmang jerung ni truk lah,dari manusia..Tapi korang tau tak fakta di sebalik apa yang kita cakap ni??

Baru-baru ni aku tengok national geographic (Encik Adie pencinta alam sekrang,harap maklum) cerita pasal jerung.Disebalik ketakutan kita terhadap serangan jerung,tahukah anda (macam tibi la plak), kemungkinan untuk jerung menyerang manusia adalah 1 : 3,745,000??Kalau jerung nak serang kite pun, atas beberapa sebab, macam kita kacau terumbu dia. Dia nak lepak-lepak, kite pergi kacau, memang la hangin member tu..kalau kita kacau kawasan dia,dia tak dapat makan,baru dia pergi kawasan manusia..

Ikan jerung yang telah ditangkap

Dan kalau korang rase jerung ni kejam,tak rasa manusia lagi kejam ke?10-200 juta tan jerung diburu setiap tahun, hanya untuk amik sirip dia je,atau kalau orang putih suka sebut "shark fin"..Sup sirip ikan yu mmang sdap dan popular,tapi korang tau ke lepas potong sirip dia,ikan jerung tu kene campak kata laut??Sape lagi kejam, jerung ke manusia??

Sirip jerung yang telah dipotong

Plus, ikan jerung tak buang anak dia dalam tong sampah, mementingkan semangat berkumpulan, dan tak putar belit semua benda untuk kepentingan diri sendiri..So,mane yang lebih kejam dan ganas??Ikan jerung ke, manusia??Korang yang pilih..

p/s : Marilah kita mencintai alam sekitar - pesanan dari pencinta alam baru nak berputik,hehehe...

2 comments:

Anonymous said...

terbaik..banggo den...ngeh3...
tp brani ko update blog time kje!

Encik Adie said...

alamak boss..sori!!haahha..ni isi mase lpang boss,bkan ngular ni..