14 Jul 2010

Pekerjaan yang korang tak sangka ada


Korang mesti dah ada yang keje kan..Kalau tak pun,korang sume akan keje gak satu hari nanti..Tapi korang pernah terfikir tak perkerjaan yang pelik-pelik,tapi pekerjaan tu sebenarnya ada??Bagi aku,keje-keje yang aku nak cakap ni agak aneh sebenarnya dan aku tak pernah fikir ada pun,tapi aku pernah tengok..haaa...

1. Tukang kutip sampah kat highway

Kalau korang pernah tengok,dekat highway akan ada pekerja yang potong rumput,yang baiki jalan.Tapi pernah tengok tukang kutip sampah??Korang bayangkan kene berjalan berkilo-kilo meter tengah panas..Dah la kalau jalan 400meter belum tentu dapat sampah..Tapi yang aku hairan,macam mana mamat tu (Sri Lanka kot),selamba je dengan tak pakai cap ngan sunglasses, kental je jalan tengah-tengah panas tu..Nak tambah pigmen melanin ke??

2. Tukang sapu jalan raya

Yang ni banyak kat kawasan pembinaan..Tukang sapu bukan takat sapu halaman je,dia sapu jalan yang lori-lori bawak tanah tu..Kira macam dia taknak jalan kat situ berhabuk kot.Tapi bukan satu tempat je aku tengok,dah banyak kawasan pembinaan ada orang tukang sapu jalan ni..Memang wajib ada ke macam mana??Tapi nasib baik dia bukan kene sapu tapak pembinaan tu..Kalau tak,lepas bini dia bersalin pun tak habis-habis..
3. Tukang tabur paku tengah jalan

Ni adalah pekerjaan paling celaka aku rasa..Dah la menyusahkan orang,silap-silap haribulan boleh buat accident..Kalau mati orang tu,macam mana??Kalau korang perasan,kat highway ada sangat banyak nombor telefon orang untuk ganti tiub tayar motor..Aku rasa tak mustahil diorang sendiri yang tabur paku tengah jalan..Baru ni aku kene.Mase aku tengah bawak Suria Baja Hitam WME 7151 milik Hj Ma'arof,tiba-tiba semua motor berhenti kat lorong nak masuk lorong motor yang ada kat tol tu..Sepanjang 50 meter ada paku kat kat tengah jalan,dan paku tu berselerak..Kalau ada orang terjatuh pun,tak kan la paku-paku tu dah praktis,kalau jatuh tak bertindih and sampai 50 meter..Macam setan..

Kesimpulannya,tak kisah la apa-apa pun kerja korang,berapa pun gaji korang,yang penting pekerjaan tu halal disisi syarak dan tidak menyalahi syriat agama..Dan jangan pernah pandang rendah kat pekerjaan orang lain walaupun tukang sapu,sebab kalau takde diorang,kotor la Malaysia ni..Dan paling penting,enjoy your job!!!

No comments: