27 Jul 2010

Pink warna diraja


Korang pernah terfikir tak kenapa kuning dijadikan warna diraja,bukan warna lain??Masa kelas agama semalam,ada sentuh pasal warna..Tiba-tiba saudara Zullhafiz atau panggilan manja beliau Achoy mengutarakan soalan,kenapa raja dulu tak pakai pink??

Dan soalan tersebut bermain dibenak Encik Adie yang kacak selama beberapa minit sebelum beliau membuat keputusan untuk komersialkan soalan tu,hahaha..Kalau korang perasan,kat jata negara atau bendera mana-mana,belum pernah jumpa yang ada warna pink..Kenapa eh??

Dari hasil perbincangan kami,kalau nak diikutkan logik akal lah,zaman dulu belum ada lagi warna-warna macam pink,peach,cyan, dan macam-macam lagi warna yang memerlukan campuran (ijau campur merah jadi biru tak kira eh)..Jadi,raja-raja zaman dulu die selalu dapat emas sebagai pertukaran atau urus niaga,so diorang rasa warna emas merupakan warna kemegahan..Bile kuning nampak seakan-akan warna emas,jadi kuning digunakan sebagai warna diraja..(agaknye lah)

Tapi korang boleh bayangkan kalau dulu pun dah ada warna pink,dan dijadikan warna diraja??Than ada bendera-bendera negara berasaskan warna pink..Maka berbahagialah wanita-wanita dan tak ketinggalan lelaki gedik yang suke pink,sebab warna kegemaran mereka diiktiraf,hehehe..Dan berdukacitalah orang yang tak suka pink macam Cik Shyrah Ramli..

p/s : Tak suke pink!!!!

1 comment:

syiqasyiqa said...

pink!!!! euwww... haha