17 Jan 2010

Gempa Bumi di Haiti (Haiti Earthquake)

Seperti yang kite semua tahu,pada 12/01/10 hari tu,berlaku gempa bumi di Haiti,negara termiskin di wilayahnya dengan kadar kelaparan tertinggi,dengan magnitud 7 scala richter,dan kawasan yang paling teruk terjejas adalah Port-au-Prince,ibu kota Haiti,dan gempa bumi ni dipercayai telah memakan lebih 200,000 nyawa,lebih daripada gempa bumi di Padang,Sumetera Utara yang lalu..Gempa bumi yang berlaku pukul 16:53 waktu tempatan ini dipercayai yang terburuk pernah terjadi di Haiti sejak 200 tahun lalu..

Selepas gempa bumi dengan magnitud 7 ini menggegarkan Haiti,berlaku lebih dari 33 gegaran susualan dan 12 daripadanya berukuran 5.0 hingga 5.9..Banyak bangunan musnah dan menimpa orang-orang yang berada di dalamnya..

Banyak yang boleh kite ambik daripada kejadian gempa bumi Haiti ni..Antaranya,
1. Kite kene prihatin dengan orang lain,jangan bile dah ade musibah baru nak tolong..
2. Kite kene sentiasa bersyukur dengan hidup kite sekarang,sebab kalau kite fikir kite ni susah,berapa ramai lagi yang lebih susah dari kite
3. Mati leh datang bile-bile je
4. Beringat la,bila sangat banyak bencana berlaku kat sekeliling kite..Mesti ada salah kat mane-mane.SO,carik la salah tu dan betulkan same-same..

Ni ade sikit gambar selepas kejadian gempa bumi di Haiti tersebut..Same-same la kite amik iktibar okay..















No comments: