9 Jan 2010

Isu kalimah Allah


Baru-baru ni,heboh tentang isu penggunaan kalimah Allah oleh pihak kristian.Apa yang aku faham,mereka ingin menterjemahkan bible ke dalam bahasa Malaysia,menjadi Al-Kitab,seperti yang dilakukan di Indonesia.Dalam Al-Kitab,"God" diterjemahkan menjadi "Allah"..Seperti yang dikatakan Tun Dr. Mahathir,akan jadi aneh,sebab dalam agama Kristian,ada 3 elemen kalau tak silap,Father of God,Son of God,holy ghost.Cube terjemahkan seperti di Indonesia.Ayah Allah,anak Allah,roh yang suci..Kan sangat salah kat situ,sedangkan Allah itu Esa,tidak beranak dan tidak di diberanakkan..Memang sangat salah la,kalau terjemahkan "God" menjadi "Allah" dalam Al-Kitab.Ia bukan sahaja memberikan gambaran yang salah tentang konsep ketuhanan,ia juga akan menyesatkan orang-orang yang kurang mendalami ilmu Islam..

Aku bukan siapa-siapa untuk komen pasal ni,sebab aku pun kurang ilmu,sangat kurang.Tapi aku ada pendapat tentang isu ni.Kita jangan mengatakan bahawa Allah adalah hanya tuhan orang Islam.Sudah terang dalam Al-Quran,bahawa Allah adalah Tuhan sekalian alam,seluruh umat manusia,bukan hanya untuk orang Islam.Tapi apa yang aku nampak sekarang,orang-orang kita macam mengatakan yang Allah bukan untuk orang beragama lain.Jangan kita silap.Aku mungkin salah,dan aku nak pendapat dari orang lain.Tapi cuba fikir secara rasional dan profesional.Apa yang aku rasa salah adalah penggunaan Allah dalam terjemahan bible,dan apabila mereka mengatakan Allah membenarkan ajaran kristian yang mereka bawak sekarang dalam bible..

Wallahualam..Semoga kita dijauhkan daripada fitnah dunia..

p/s : Kalau ada komen2 yang membina,komen je..aku pun hamba yang hina dan kurang ilmu..

2 comments:

Anonymous said...

mi ere to seek...
semoga ape yg terjadi sekeliling kite ni (yang aneh2) jgn sampai mempengaruhi akal kite....

Encik Adie said...

insyaAllah..