29 Aug 2010

Perbezaan sampuk real dengan dalam movie


Korang pernah tengok live orang kene sampuk tak??Kalau orang badget up sikit,panggil histeria..Sebenarnya histeria ni kalau dari segi medic,ianya boleh disebabkan oleh keletihan dan tekanan yang melampau..Tapi aku bukan budak medic,so jangan dengar cakap aku..And aku yakin korang pernah tengok macam mana movie yang ada orang kene sampuk (orang yang penakut macam Ifrat tak pernah tengok,yakin..)..Percaya tak,dua-dua keadaan ni ada perbezaan sebenarnya..You judge..Tapi ni apa yang aku nampak..

1. Muke orang yang kene sampuk

Real life - Kalau orang kene sampuk,kite akan tengok muke dia same je macam muke dia yang biase,tapi mungkin ada perubahan dari segi ekspresi je la kot..Bak kate orang putih,"muka dah takde seri"..Kalau orang tu lemah lembut,maybe muke die akan nampak ganas..Tu je lah..
Dalam movie - Haaa..Korang akan nampak perubahan yang sangat ketara kat orang yang kene sampuk tu..Kadang-kadang muke orang tu macam hantu da,dengan make-up hantu die..Orang yang kene sampuk dalam movie mmang sume kene tukar jadi hantu eh??

2. Hantu

Real life - Kalau tak silap aku,kalau semua orang lah dekat ngan orang yang kene sampuk tu nampak hantu dia,sah-sah takde orang yang nak tolong pegangkan dia,or semua sekali kene sampuk..So aku assume dalam real life,tak nampak hantu yang sampuk tu..
Dalam movie - Boleh kate stiap kali cerita hantu,hantu yang sampuk tu mesti akan ada kat tepi tu dan banyak orang yang boleh nampak sambil mengeluarkan peluh,badget berani nak teman orang tu halau hantu..Yelah,kalau tak nampak hantu dia,bukan cerita hantu la namenya,jadi cerita sampuk lak kan..

3. Suasana persekitaran

Real life - Suasana agak hening memang aku tak nafikan,atau biasa kite cakap,seram sejuk lah..Time ade orang kene sampuk,bulu roma kite mesti akan meremang..Paling sikit pun,mesti ada sikit perasaan takut,tapi biasenya tak melibatkan perubahan cuaca sekeliling..
Dalam movie - Boleh kate 98% mesti malam,lepas tu angin kuat-kuat,sampai rambut orang yang kene sampuk tu boleh terbang-terbang mcam cerita Hindustan..Pastu ada petir-petir,kadang-kadang hujan..Macam wajb lak,kalau kene sampuk je mesti kene hujan..

Aku baru beberapa kali je tengok orang kene sampuk secara live,tak lah selalu sangat..So kalau ada yang aku salah,kite kongsi yer..Dan ini sekadar bacaan sebelum buka je,bukan artikel fakta yang leh letak dalam frame yer anak-anak...

3 comments:

Anonymous said...

biadap...
brani x ko lalu jln nk poie serting tu sorg2 mlm2?klu dah brani, baru leh ckp...

Anonymous said...

eh. aku berani(sbenarnya takut2 berani).slalu apa drive blk serting mlm2 buta.n guess what.iam a girl..ngeh3..

Encik Adie said...

Ifrat : boleh je bai..hahaha

anony : wah!!bgus2..brani mcam tu yg kite nk.tpi still klau leh brtman,sbb bkan bnde hlus je kite tkutkan sbb die xleh wat pe2 kt kite,tpi jntan x gune yg jauh lgi bhaye..so,take care..(apsal mcam kona yo org ni..bkan cousn den ko??)