16 Apr 2010

Episod Dam Batu

Pernah main dam?Dam ular,dam aji,dan macam-macam dam ade termasuk dam dam dum..Tapi pernah main dam batu?Ianya bukanlah dam yang dimainkan diatas batu,atau dam yang diperbuat daripada batu melainkan dam yang aku pun tak tau ape name sebenarnya.Tapi orang Indonesia panggil "dam batu"..Maybe sebab diorang hempas dam tu sampai pecah macam nak pecahkan batu kot..Nak tengok dam batu tu ape?
Ni lah die dam batu..Aku rase omputih panggil domino kot..Die macam mahjung,tapi aku rasa mahjung sangat lain daripada dam batu ni kot..Sebab aku tak penah main mahjong,so aku taknak cakap banyak pasal mahjung,kang kene saman plak kang..

Ramai dah tau cara main die kot.Tapi bagi yang tak tau,cara main die macam ni..Kalau dimainkan oleh 4 orang,setiap pemain akan diberikan 7 buah dam macam gambar kat atas ni..Than sape yang dapat buah double 6,die jalan dulu,macam gambar bawah ni :

Letak kat tengah-tengah,than susun ikut no yang ada kat kiri atau kanan buah tu..Kalau tak dapat nak jalan,kite pass..At the end,kalau ada yang dah habis,mana yang belum habis tu kira..Sapa nilai yang paling banyak die kalah.


Nanti jadi la panjang susunan buah tu..Tapi apa yang menarik adalah,cara nak letak benda ni..Syarat die,korang kene hempas buah tu kat meja (pastikan meja yang digunakan sekuat batu) kuat-kuat, macam orang tak bertamadun.Makin sakit telinga korang,makin hebat korang..Jadi,macam-macam gaya lah keluar,hanya untuk susun buah-buah dam tu..Menarik kan?Kalau tak menarik, mana ada mamat-mamat kacak kat bawah ni naik main menatang ni..

Para pemain veteran dam batu, peringkat TASBI :

1. Khir Soi Lek

Menteri Penerangan dan juga Pengerusi Kelab Badminton pertama..Jangan tertipu dengan gaya lembutnya..Hempasan buah dam batu ke meja oleh beliau mampu menghalau awek-awek Malboro yang seksi yang cuba untuk menggoda Latep (tapi Latep hati bersih,die tak suka awek seksi-seksi) yang mampu menghalang konsentrasi. Beliau hampir menjadi pemain dengan nilai kekalahan paling worse a.k.a loser,sebelum Latep mengambil alih gelaran tersebut..

2. Latifi Iqramie

Beliau merupakan orang yang paling banyak masa dalam dunia.Untuk melakukan sesuatu move dam batu, beliau harus berfikir sekurang-kurangnya selama 5 minit..Gambar diambil setelah 6 minit setengah statik untuk menunggu beliau berfikir..Beliau iri hati apabila Khir memegang title loser, jadi dengan rakusnya beliau merampas title tersebut..Tahniah!!

3. Mat Djoe

Merupakan seorang pemain yang paling tamak, kerana sering mengambil buah dam orang lain,untuk menunjukkan bahawa beliau boleh menang walaupun mempunyai buah dam yang banyak..Secawan kopi dihadapan nya dapat menenangkan fikiran beliau..

4. Abang Hensem


TIdak perlu memberi info lebih lanjut tentang pemain yang satu ini..Melihat dari penampilan beliau, kita semua sudah tahu bahawa beliau merupakan lelaki yang kacak, paling cerdas dan bergaya di antara semua pemain.Sekian terima kasih..

5. Tan Sri Azizi


Merupakan pendatang baru, tetapi misi beliau jelas ; menjadi penghempas maja paling disegani.Beliau berusaha dengan gigih (seperti yang telihat gambar) untuk menarik perhatian awek-awek seksi (lagi skali), tetapi kali ini daripada Syarikat "3"..Tetapi kecewa kerana awek tersebut berusaha menjual starter pack dengan harga Rp.25,000..

p/s : Orang ngantuk punye post,gini lah..

3 comments:

Lights of Peaceful said...

kalau dak indon main game ni kadang2 aku rasa mcm nak hempas meja ke paler sekor2 je. hahaha. Bising nak mampus.

Encik Adie said...

stuju,hahaha..rase mcam nk ckap je kat diorang yg cara tu x cool lansung..

Anonymous said...

jiji nampak gemok....