26 Mar 2010

Tips memperbaiki meja kayu

Ada meja kayu tak??Tak kisah la meja makan ke,meja tulis ke,meja tv ke,yang penting meja kayu..Biase tak,dekat kaki meja tu,ada calar kat bucu-bucu die??Tak faham??Cube tengok gambar bawah ni..

Okeh,biasa tengok kan kerosakan macam ni??Aku ada tips untuk buatkan die nampak seperti baru balik.Maybe tak sama macam 100% sama,tapi better daripada gambar kat atas ni..Tapi tips ni hanya untuk kaki meja yang berwarna coklat,dan tidak dicat oleh apa-apa warna..Kalau dah kene cat dengan cat warna coklat,sama jugak hasilnya dengan warna lain nanti,huhuhu..Okeh,apa yang perlu anda buat??


Step 1 : Carik batu kapur,atau yang sewaktu dengannya,yang bentuk die lebih kurang macam ni..Tak yah lah carik yang 100% same,tapi yang penting tu ade lekokan yang muat untuk bucu kaki meja korang tu..

Step 2 : Geserkan lekokan batu tersebut kat bucu yang dah rosak tu..Tapi jangan terlalu kasar,dan mesti dalam satu arah sahaja (dari atas ke bawah sahaja atau dari bawah ke atas sahaja).Tetapi lebih disyorkan digeserkan dari atas ke bawah,dan dilakukan berulang kali sehingga warna bucu yang rosak tadi menyerupai warna asal kaki meja.


Haaa..Mudah kan??Skang dah jadi macam warna yang asal..Macam yang aku cakap tadi,tak lah sama macam 100% asal,tapi cukup untuk membuatkan anda berfikir 8 kali balik untuk habiskan RM500 untuk meja baru kat EKIA untuk gantikan meja kesayangan anda..Dan kalau nak cantik lagi,sapukan balik syelek (betul ke eja??) kat kaki meja tu..

Konsep die adalah kikis lapisan luar kulit kayu tadi,untuk dapatkan lapisan yang baru,yang sama dengan warna asal kayu..That's why aku cakap tak sesuai untuk meja yang warna lain dari warna asal kayu..

SELAMAT MENCUBA!!

p/s : Kalau dah cuba,leh kongsi kat sini eh..Kire macam testimoni pengguna la..Hik3..

2 comments:

aliaa said...

testimoni :

setelah mencubanya, sy sgt berpuas hati.. sy menjadi smkin rajin study, esp ble tgk kaki meja dh jd cntik.. terima kasih sematshop..

Encik Adie said...

hahaha..bagus2..