18 Apr 2010

Bahana Facebook (FB)



Tadi ada member aku post kat wall dia,tentang member dia yang sound dia dulu sebab selalu main FB,skang pun dah start berjinak-jinak ngan FB dah..Macam tu lah besarnya pengaruh FB dalam hidup masyarakat sekrang..Tak kira kat Malaysia,Indonesia,malahan seluruh dunia..
FB yang kononnya diasaskan oleh Mark Zuckerberg (Artikel tentang pencipta sebenar Faceboook disini)memberi kesan positive dan negative pada kita.Kalau betul cara dia,memang sangat bagus sebenarnya.Macam menghubungkan teman yang dah lama lost contact.Ataupun untuk mengumumkan apa-apa maklumat dalam sesuatu intitusi atau badan, dan juga mengumpulkan golongan tertentu,seperti golongan yang membantah Akademi Fantasia (Golongan Anti AF klik disini), dan macam-macam lagi..


Tapi banyak juga negative,macam orang akan menghabiskan masa depan FB,tanpa membuat kerja yang sepatutnya dilakukan (macam aku)..Masa kerja,dok FB,masa kuliah dok FB,tengah buat assignment dok FB,pokok nya kalau tak dapat FB sehari tak senang duduk.Itu belum kira tumbuh golongan yang menghina negara,menghina agama dan macam-macam lagi,yang anehnya tidak diblok oleh FB,dengan alasan kebebasan bersuara..

Dan ada gak yang tinggal tanggungjawab macam tinggal kewajipan kita,tinggal anak bini/suami,dan macam-macam lagi..Dan melalui FB jugak,macam-macam jenayah dilakukan,seperti penipuan dan seperti yang berlaku di England kalau tak salah,budak perempuan dirogol dimulai dari perkenalan di FB..

Jadi,ada pro and cons yang besar dalam penggunaan FB ni..Bukan aku kata tak leh nak pakai FB,sebab kalau betul cara dia,FB ni sangat berguna..Tetapi, janganlah sampai FB membuatkan kita lari dari tanggungjawab, lupa benda lain, hidup tak bergaul..Jangan biarkan FB menghubungkan yang jauh,tapi merenggangkan yang dekat..

p/s : Post ni adalah untuk peringatan bagi aku khususnya,dan kepada semua amnya, sebab aku rasa aku dah makin parah dengan penggunaan FB ni,aku kene sedar dari sekarang..FIGHTING!!!!

p/s/s/ : Thanks to anne a.k.a katak sebab bagi inspirasi untuk post ni,huhuhu

4 comments:

budakhitam said...

kena pandai guna la facebook ni kan? yang buat addict ni notification yang live dengan game..aduhh

Shee_Q said...

agak la..
kalau on9 x buka fb mmg tak sah..
tapi kalau busy bt keje sgt bru on9 x buka fb..
apapun..
fb sgt mengketagihkan pengguna2nya..

Encik Adie said...

tu la pasal..leh kate 80% dari kite addict ngan FB..ni tgah dalam usaha nk slowkan ni..dimulai dgan slowkn main Mafia Wars..huhuhu

naim said...

aku malas cakap banyak..sebab aku kadang2 memang lali kalau da ngadap bende ni..haha